יהדות, בלוג, מעגל החיים

פסח שני – פסח קטן

פסח שני – יד באייר

מתי יוצא פסח שני י"ד באייר נקרא פסח שני לפי שעושים אותו בחודש השני חודש אייר [לפי שסופרים  את מנין החודשים מחודש ניסן שהוא חודש הראשון]  ויש שקוראים אותו פסח קטן לפי שהוא קטן רק יום אחד בשונה מפסח בחודש ניסן שהוא גדול ז' ימים, ובשפה הארמית המבוא בגמרא ובמשניות נקרא פסחא זעירא.

למה עושים פסח שני

הקדמה – מהלכות קרבן פסח שמי שטמא אינו יכול להקריב קרבן פסח, ורק מי שטהור ואינו טמא יכול להקריב את הפסח, ולכן מי שנטמא לפני פסח בטמא מת ולא עברו ימי טהרתו אינו יכול להקריב קרבן פסח.

התורה בפרשת בהעלותך מספרת לנו "ויהי אנשים אשר היו טמאים לנפש אדם ולא יכלו לעשות הפסח ביום ההוא" – שהיו אנשים  שנטמאו למת מצווה שמת לפני פסח בחודש ניסן והיו צריכים לקברו ומי שנוגע במת נטמא ואם כן יוצא שבזמן הקרבת קרבן פסח הם היו טמאים ולא יכלו להקריב את קרבן פסח על כל בני ישראל, ויקרבו לפני משה ולפני אהרון.. ויאמרו למה נגרע לבלתי הקריב את קרבן ה' במועדו בתוך בני ישראל הם פנו אל משה רבינו  ואהרון הכהן כתוב במדרש שמשה רבינו ואהרון הכהן היו בבית מדרש והם הגיעו אליהם בטענה מדוע נפסיד את מצות הקרבת קרבן פסח, וידבר ה' אל משה לאמר.. איש איש כי יהיה טמא לנפש או בדרך רחוקה לכם או לדורותיכם, ועשה פסח לה' בחודש השני בארבעה עשר יום בן הערביים יעשו אותו הקב"ה ציוה למשה שיאמר לבני ישראל שיש מועד ב' להקריב קרבן פסח ומתי בחודש השני [חודש אייר] בי"ד בחודש.

השאלה הנשאלת מדוע מצאנו רק מצות פסח שני שניתן לעשות שוב לא מצאנו שמי שלא קיים מצות סוכה יקים בחודש שלאחר מכן ואם כן מדוע רק מצות הקרבת קרבן פסח מצאינו שיש מועד ב'. לפי שפסח נקרא חג האמונה שביציאת מצרים הקב"ה עשה עם עם ישראל ניסים ונפלאות ושינה את הטבע בקריעת ים סוף , הורדת המן ועוד ואז ראו כל עמי הארץ שה' שולט על העליונים והתחתונים, ולכן רצה הקב"ה לזכות את מי שלא חגג את חג הפסח במעודו בחודש ניסן שיוכל להשלים חודש אחר כך כיון שהאמונה בתורה והתורה זה העמוד החזק של היהדות בשונה משאר החגים שאין עניינם אמונה אלא זכר לניסים שנעשו שאינם מעיקרי הדת.

הבדל בין פסח ראשון לפסח שני

ישנם כמה הבדלים בין פסח ראשון [בחודש ניסן] לפסח שני [חודש אייר]

פסח ראשון אסור באכילת חמץ ויש איסור בל יראה ובל ימצא על החמץ, ואסור לשחוט את קרבן פסח על חמץ, ואסור לאוכלו מי שאינו בחבורה על הפסח, וצריך לומר את ההלל בשעת אכילתו, ומלבד קרבן פסח מביאים עימו קרבן חגיגה, ויש אפשרות שיקריבו קרבן פסח בטומאה מתי שכל עם ישראל טמאים.

פסח שני אין איסור אכילת חמץ, לא צריך לומר את הלל בשעת הקרבתו, ומותר להוציאו מבית לבית, ולא מביאים עם קרבן פסח קרבן חגיגה, ואם כולם טמאים לא עושים פסח שני בטומאה.

הדברים שהם שווים, גם פסח ראשון וגם פסח שני אם חלו בשבת דוחים את השבת ושוחטים את הקרבן בשעת עשית, ונאכלים צלי בבית אחד על מצות ומרורים, וצריך לאכול ולא להותיר מהבשר על הבוקר, ואסור לשובר בו עצם.

הסיבה שפסח שני הוא בי"ד בחודש אייר

בסידור יעב"ץ כתב שגילו מן השמים מה הסיבה שקבעו י"ד אייר אם הסיבה כדי להיטהר הרי מספיק זמן של שני שבועות בשביל ליטהר ואם כן יכולים  לעשות את פסח שני בטהרה בר"ח אייר וכתב שטעם זה גילו  לו מהשמים לפי שעם ישראל אכלו מן המצות שהוציאו ממצרים עד ליל ט"ו באייר ואם כן יוצא שיציאת מצרים נמשך עד התאריך הזה וכן קבעו ביום זה פסח שני שעד אז נמשך עניני הפסח.

סדר תפילות

תחנון בי"ג באייר ערב פסח, בני אשכנז אומרים תחנון, בני ספרד לא אומרים נפילת אפים – ותחנון

י"ד באייר מנהג ברוב המקומות שאין אומרים תחנון – נפילת אפים ומנהג החזו"א לומר תחנון וטעמו יכון שהוי יו"ט של יחידים שהם הקריבו קרבן פסח ולא היו"ט של כולם, ט"ו באייר אומרים תחנון אף בחוצה לארץ.

"למנצח" מנהג בני אשכנז לומר למנצח אף שלא אומרים תחנון, ומנהג הספרדים שאין אומרים תחנון.

אכילת מצה ביום זה

יש שנוהגים לאכול ביום זה מצה זכר למצה שהיו אוכלים מי שהקריב קרבן פסח ביום זה, יש שנוהגים לאכול ביום י"ד עצמו לפי שהוא זמן הקרבת קרבן פסח, ויש שנהגו לאכול בט"ו לפי שהקרבה היתה בי"ד והאכילה היתה בט"ו ויש שהתנגדו למנהג זה ובראשם הי החזו"א וכתב על זה שמוסיפים מצווה שלא כתובה בתורה.

לקרוא פרשת פסח שני

השל"ה כתב שיש ענין לקורא את פרשת פסח שני ומדין דבר בעתו מה טוב ומדין נשלמה פרים שפתינו – שהינו שהאמירה היא במקום הקרבה ומוסיף ובפרט מנהג כשר לעשות כן הדרים בירושלים

שמחה ביום זה

החיד"א בספרו מור אצבע כתב שיש להרבות בשמחה ביום זה כיום שהוא יום קדוש.   

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *