עשרה הרוגי מלכות [חלק א]
עשרה הרוגי מלכות [חלק א]
עשרה הרוגי מלכות היה לאחר חורבן בית שני
היה קיסר ששמע רבות על אודות החכמה שיש בתורה של היהודים, והחליט ללמוד את התורה, התחיל מחומש בראשית פרשת בראשית ולאחריה פרשת נח וכאשר הגיע לפרשת משפטים למד את ההלכה שאומרת "וגונב איש ומכרו מות יומת" דהיינו מי שגונב איש ישראל ומוכר אותו לעבד דינו שייהרג,
מיד קרא לחכמי ישראל והושיב אותם על בימה של זהב ושאלם, מה הדין מי שגונב איש ומכרו אמרו לו חייב מיתה, אמר להם אם כן חייבים אתם מיתה, אמר להם קבלו על עצמכם את דין שמים שאתם הולכים למות, אמרו לו למה על מה אתה דן אותנו למיתה, אמר להם בגלל אחי יוסף הצדיק כמוש מסופר בחומש בראשית שאחים של יוסף הצדיק מכרו אותו לעבד וכך כתוב בפסוק "וימכרו את יוסף" וכתוב אחר המדבר בענין מכירת יוסף כותב "על מכרם בכסף צדיק ואביון עבור נעלים" – כמו שמסופר במדרש שהם קנו מנעלים מהכסף שהם קיבלו על המכירה שלו,
הקיסר עצמו תלה נעלים רבות על קירות הבית וזאת כדי לרמוז להם את הדבר שהוא דן אותם שהרי מכרו את יוסף בעבור נעלים כמו שאומר הפסוק על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעלים שקנו בכסף שקיבלו בעבורו נעלים ונשאלת השאלה אדם יפה כיוסף היו מוכרים אותו רק בעשרים שקלים תשובה לדבר מבואר במדרש שבשעה שהכניסו את יוסף בתחילה לבור הפשיטוהו והשליכהו לבור ערום ללא בגדים, וכמו שהכתוב מספר "ויפשיטהו את יוסף "והכתוב ממשיך ואומר לנו "שהבור ריק אין בו מים" ולומדים בגמרא ממה שכתוב הבור ריק אין בו מים ברור שאם הוא ריק אז אין בו מים אלא בא לרבות, שמים אין אבל יש בו נחשים ועקרבים וכיון שראה יוסף הצדיק את החיות נעצב ואמר אוי לי שאיני ניצול מהחיות האלו ומרוב פחד נאבד תואר פניו היפות ממנו, אך הקב"ה עשה נס וסגר את הפיות של החיות הטרופות ולא נגעו לרעה ביוסף
וכשראו אחי יוסף שיירה של ישמעאלים הוציאו אותו מהבור ומכרו להם אותו כשהוא ערום ללא בגדים, אמר הקב"ה אין ראוי שכזה צדיק יעמוד ערום לפני הישמעאלים, מה עשה קמיע היה בצווארו של יוסף אמר הקב"ה למלאך גבריאל לך לקמיע ותוציא משם בגדים ליוסף שיתלבש,
כיון שראו אחי יוסף את יוסף עם הבגד, אמרו לישמעאלים אנחנו מכרנו לכם את יוסף לעבד בלי בגדים תחזירו לנו את הבגדים אמרו להם הישמעאלים אנחנו לא רוצים להחזיר את הבגדים אמרו להם אחי יוסף שיוסיפו לנו עוד ארבע זוגות מנעלים תמורת הבגד.
ובאותו הביאו אותו למצריים ואותו בגד מכרהו אותו ובאותו בגד הוא נכנס לכלא ובבגד הזה הביאו אותו לפני פרעה לפתור את החלומות ובבג הזה מלך על מצרים.
אמרו לו הצדיקים מה אתה רוצה מאיתנו לך לאחי יוסף ותדונו אותם, אם הם פשעו מדוע אנו צריכים לתת את הדים על זה מה חטאנו ומה פשענו, אמר להם אם אחי יוסף היו היום בחיים הייתי דן תופש אותם ומעמידן לדין, עכשיו שהם אינם בחיים אתה תיתנו את הדין במקומם כיון שאתם שקולים כנגדם
אמרו לו תן לנו שלוש ימים ואנו נברר אם באמת נגזרה הגזרה בשמים ואם כן נקבל עלינו את הדין באהבה.
נתן להם שלוש ימים התקבצו כל עשרה הרוגי מלכות ואלו הן רבן שמעון בן גמליאל ור' ישמעאל בן אלישע כהן גדול, ר' עקיבא בן יוסף ור' יהודה בן בבא, ר' חנינא בן תרדיון ור' ישבב הסופר, ר' אלעזר (נ"א ר' יהודה) בן דמא ור' חנינא בן חכינאי, ר' חוצפית המתורגמן ור' אלעזר בן שמוע והקטן שבנינהם היה ר' ישמעאל כהן גדול
ר' ישמעאל היה נאה עד למאוד וזיו פניו כשמות המלאך גבריאל וכל פעם שהיה רוצה לעלות לרקיע היה מזכיר את שם המפורש והיתה הרוח נושאו ופורח באויר והיה עולה לרקיע והיה המלאך גבריאל מספר לו כל מה שהיה רוצה לשמוע
שאל אותם רבי ישמעאל האם אם מסכימים להתחלק איתו בעבירה שהוא יזכיר את שם המפורש ויעלה לשמים והוא יברר למעלה אם נגזרה הגזרה מן המים אם זה גזרת עליון אנו נקבל באהבה ואם זה גזרה רק של המלך אני יכול לבטל את שם בהזכרת שם השם.
הסכימו חבריו לר' ישמעאל והוא הזכיר את השם ומיד הגיע רוח סערה פרח והעלאתו למרום, כשהגיע לשמים פגש את המלאך ששאלו מדוע הגיע אמר לו נגזרה גזרת מות על עשרה צדיקים הוא רוצה לברר האם זה גזרה מאת הקב"ה ואם כן נקבל עלינו באהבה ואם היא אינה מן השמים נוכל לבטלה
אמר לי כך שמעתי מאחורי הפרגוד בת קול צווחת ואומרת עשרה הרוגי מלכות מסורים למלכות
שאלו ר' ישמעאל למלאך מדוע כך הקב"ה גזר אמר לו לפי שהיתה מריבה לפני הקב"ה סמא"ל עם מיכאל אומר לפני הקב"ה האם כתבת בתורה שלך אות אחת לבטלה, לא יתכן שהרי כתוב לא נפל דבר אחד והנה כתוב הלכה פסוקה וגונב איש אחד ומכרהו מות יומת ובני יעקב מכרו את יוסף הצדיק ועדיין לא גבית מהם את הדין
מיד גזר הקב"ה על עשרה מחכמי ישראל שיהרגו בידי הקיסר, אמר לו ר' ישמעאל האם הקב"ה לא מצא עשרה צדיקים חוץ מאתינו אמר לו המלאך כן הקב"ה לא מצא עשרה צדיקים ששקולים כנגד אחי יוסף אלא אתם
כיון ששמע את דברי המלאך ירד לארץ לספר לחבריו שהיו עסוקים בתענית ותפילה שאלו אותו מה הבאת מלמעלה מה המידע שיש בידך אמר להם תרחצו תעשו תושבה תלבשו תכריכים דהיינו בגדי מתים זה גזרה מלפני הקב"ה ולא גזרה של המלך ואי אפשר לבטלה
סיפר ר' ישמעאל כשסיפר לחברי את מה שמע בשמים כולם שמחו ר' נחוניה בן הקנה עשה משתה, ור' ישמעאל ורשב"ג היו שמחים ומתאבלים מצד אחד מתאבלים משום שנקנסה עליהם מיתה משונה ומצד שני שמחם ומרקדים לפי שהקב"ה מבטיח להם שהם שקולים כנגד בני יעקב
והיו יושבים ועוסקים בתורה ולמדו סוגיא של פסח כותח הבבלי האם הו א מחמיץ או אינו מחמיץ ולא הספיקו לפסוק את הלכה והנה דפיקות בדלת ההגמון האחרי על ביצוע פסק הדין הגיע ובידו חרב אמר להם לצדיקים עדיין ליבכם פנוי לעסוק בתורה הרי אתם יודעים שאתה עומדים להרג ואתם עדיין מסוגלים למות.