יהדות, בלוג

עשרה הרוגי מלכות – הקדמה

הקדמה עשרה הרוגי מלכות

זמן הריגת עשרה הרוגי מלכות – עשרה הרוגי מלכות היה אחרי בית שני

המדרש מספר כשברא הקב"ה את האילנות, אילנות היו מגביהם עצמם למעלה  – צומחות לגבוה ומתגאות, כיון שברא הקב"ה את הברזל היו משפילים עצמם ואמרו הנה נברא הדבר שיכרות אותנו  דבר שיחריב אותנו הגרזן שעשוי מברזל הוא יכרות אותנו ואין לנו במה להתגאות

כך אחרי חורבן בית שני היו פריצי הדור מתגאים ואומרים מה הפסדנו בזה שנחרב בית המקדש, הרי יש עדיין בנינו גדולי תורה וחכמים שהם המוראי דרך שלנו איך לקיים את התורה ואיך לשמור את המצוות ואיזה הפסד יש בחורבן בית המקדש

מיד נתן הקב"ה בלב הקיסר של רומי, שיתחיל ללמוד את תורת משה רבינו, והתחיל ללמוד מחומש בראשית פרשת בראשית עד שהגיע לפרשת משפטים ושם ראה שכתוב את הפסוק "וגונב איש ומכרהו מות יומת" ובכך התחיל פרשית עשרה הרוגי מלכות כמו שיבואר בהמשך

מי הם עשרה הרוגי מלכות, אלו השמות שהובא ברוב המקורות [עשרה מתוכם]

השמות שמובאים בפיוטים רבן שמעון בן גמליאל, ור' ישמעאל בן אלישע כהן גדול, ר' עקיבא בן יוסף, ור' יהודה בן בבא, ר' חנינא בן תרדיון, ור' ישבב הסופר, ר' אלעזר (יש גורסים ר' יהודה) בן דמא, ור' חנינא בן חכינאי, ר' חוצפית המתורגמן, ור' אלעזר בן שמוע, והקטן שבניהם היה ר' ישמעאל כהן גדול

יש מקומות שהביאו אותם  במקום אחרים – רבי סימאי, רבי יהודה בן תימא, רבי יהודה הנחתום, יהונתן בן עוזיאל, ובן עזאי ורבי אלעזר חרסנה.

עשרה הרוגי מלכות כנגד השבטים

כנגד עשרה שבטים שהיו במכירת יוסף נהרגו עשרה הרוגי מלכות כל אחד לפי השבט שלו,  לשבט שמעון נהרג רבי אלעזר בן שמוע, שכן שמוע יש בו תיבת שמעון ואלי אף היה משבט שמעון.

לשבט לוי נהרג רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול, שכן היה משבט לוי. לשבט יהודה נהרג רבי שמעון בן גמליאל, שכן היה משבט יהודה. לשבט ישככר נהרג רבי חוצפית המתורגמן, שכן יש בשמו את התיבות "חמר גרם" כמו שנאמר ביששכר יששכר חמור גרם.

לשבט יוסף נהרג רבי עקיבא בן יוסף שכן שמו רומז עליו שנקרא בן יוסף שרומז ליוסף הצדיק. לשבן דן נהרג רבי חנינא בן תרדיון, שכן במילת תרדיון יש תיבת דן שרומז על שבט דן.

לשבט זבולון נהרג רבי יהודה בן דמא, שכן זבולון עולה במספר קטן [שבע ועוד שתים ועוד שש ועוד שלוש ועוד שש ועוד חמש]  כ"ט ועם שמו עולה ל' וכן יהודה מלא עולה שלושים. לשבט גד נהרג רבי ישבב הסופר שכן ישבב במספר קטן יוצא שמונה כמו שעולה גד – שבע ועם שמו שמונה

לשבט נפתלי נהרג רבי יהודה בן בבא ומנין שכן נפתלי בגימטריה הקטנה עולה עשירם ואחד כמספר יהודה בגימטריה הקטנה, לשבט אשר נהרג רבי חנינא בן חכינאי שכן רומז בפסוק בדניאל אשרי המחכה הכוונה שבט אשר שבוא כנגד המחכה בן חכינא.

עשרה הרוגי מתכות נהרגו בתקופה אחת או בזמנים שונים

עשרה הרוגי מלכות לא נהרגו כולם בתקופה אחת, יש הפרש של כמה עשרות שנים בין הראשון שבניהם לאחרון הראשונים היו רבן שמעון בן גמליאל ורבי ישמעאל כהן גדול ושאר החכמים נהרגו בזמן חורבן העיר ביתר.

עשרה הרוגי מלכות – תיקון מכרית יוסף

בספרים הקדושים מבואר שעשרה הרוגי מלכות באו לכפר על מכירת יוסף מקור לזה אמר רבי יהושע בן לוי לא נהרגו עשרה הרוג מלכות אלא בחטא מכירת של יוסף רבי אבין אמר בכל דור עדיין החטא קיים

ישנם המקישים הרי מצאינו שיוסף אחר פטירת אביהם יעקב סלח להם כמו שנאמר בפסוק שאחים בקשו ממנו סלח נא לפשע אחיך וחטאתם כי רעה גמלוך והתורה מספרת ויבך יוסף בדברם אליו מבארים המפרשים שהיתה בקשת סליחה אבל מכל מקום מחילה גמורה לא היה שם, ומה שבכה על שחשדהו שהוא יגמול להם רעה.

ענין נוסף שיש לבאר בעשרה הרוגי מלכות מדוע היה עשרה הרי ראובן לא היה במכירת יוסף כמו שהתורה מספרת שבאותו היום הלך לאביו לדרוש בשלומו הרי שהיו רק תשע ומדוע  נהרגו עשרה צדיקים

תירץ רבינו בחיי שהוא כדי לכפר על חטא בלהה ואף שבירך משה את ראובן "יחי  ראובן ואל ימות" מכל מקום נשאר איזה שבוא פגם שהוצרך לתקן על ידי עשרה הרוגי מלכות

מעלת עשרה הרוגי מלכות   

עשרה הרוגי מלכות אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן ביאור אנשים שנהרגו על ידי המלכות בגלל יהדותם נמצאים כעת במקום עליון מאוד בגן עדן שאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן

הגמרא מביאה את דברי רבי אבהו שאמר בשם רבי אלעזר כל צדיק וצדיק שאומות העולם הורגים אותו הקב"ה כותב את שמו בפרפריא שלו – ביאור בגלימת המלך, ולעתיד לבוא שיבוא מלך המשיח והקב"ה יפרע מן האומות על הצרות שעשו לישראל ויאמר להם למה הרגתם את הצדיקים שלו והם משקרים ואומרים לו לא הרגנו מיד מביא הקב"ה אתא הפרפריא שלו את הגלימה שלו ודן אותם ונותן להם את העונש שמגיע להם.

מלבד עשרה הרוגי מלכות נהרגו עוד כמה וכמה אנשים

עם רבי עקיבא נהרגו עשרים איש, ועם אחרים מוזכר מאתיים ושמונה אלפים תלמידי חכמים מירושלים

תוצאות של עשרה הרוגי מלכות

אלישע בן אבויה היה תלמיד של רבי מאיר יום אחד יצא לתרבות רעה החליט לחזור בשאלה כמו שנקרא בזמנינו וכל זה למה הגמרא אורמת מכיון שראה את לשונו של רבי חוצפית המתורגמן מוטלת באשפה אמר פה שהפיק מרגליות כך ילחוך עפר דבר זה גרם להרר שכתבו למען יטב לך ולמען יאריכון ימיך איז ה טוב לו ואיזה אריכות ימים יש ועל זה ענה הגמרא והוא לא ידע שהכוונה למען ייטב לך בעולם שכולו טוב עולם הבא ולמען יאריכון ימיך בעולם שכולו ארוך.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *