מפה לכיסוי חלות של שבת
במנהג לכסות את החלות בכיסוי מיוחד של חלות
נוהגים בסעודות של שבת לכסות את החלות במפה
הסיבה שמכסים את החלות בכיסוי כדי שלא תבוש הפת לפי שהיא קודמת בברכה ליין, ביאור דין קדימה בברכת לומדים מהפסוק "ארץ חיטה שעורה גפן תאנה ורימון" הוי אומר שחיטה קודמת [פת] קודמת לברכת הגפן נמצא שצריך לברך תחילה על הפת ורק לאחר מכן על היין ואנו עושים להפך קודם קידוש על היין ורק אחר כך מברך על הפת וכדי שלא תבוש הפת שלא מקדימים אותה ליין .
טעם אחר: לכבוד שבת ביאור כדי שיהי ניכר שהסעודה היא לכבוד שבת ואם החלות יהיו מונחות על השולחן קודם לא יהיה ניכר שהסעודה לכבדו שבת אולי עושים את זה ככל סעודת בערב, לכן מכסים את החלות וזה כאילו אינם ורק לאחר הקידוש מגלים את החלות ונחשב כאילו באו עכשיו והוא משום כבוד שבת.
טעם אחר: זכר למן, כידוע כשבני ישראל יצאו ממצרים לקחו איתם עוגות, והם הספיקו להם ל' יום עד ט"ו באייר וביום ראשון ט"ז אייר התחיל לרדת מן, ויש אומרים: שהתחיל בט"ו באייר בכל יום היה יורד להם מן מהשמים מן הוא כעין לחם שהיה בו כל הטעמים, המן היה יורד בצורה מיוחדת כדי לשמור על הנקיון תחילה היה יורד טל לנקות את הרחוב מהלכלוך לאחר מכן היה המן ועל זה שוב שכבת טל זכר לזה אנו מניחים מגש של חלות למטה חלות ועל זה מכסים במפה על החלות.
יש שהקשו לטעם שמכסים את המן זכר למן אם כן גם ביום חול היו צריכים לעשות כן , לכן כתבו טעם אחר: כיון שבליל שבת הוא זמן ברכה לכל ימות השבוע, לכן עושים זכר למן והוא בבחינת ויברך את יום השביעי והברכה שורה בסמוי מעין וברכו במן דשישי וקדשו במה שהיה משנה .
טעם נוסף: בהלכות שבת נאמר שאם יש חפץ מוקצה על שולחן או על גבי שידה וכדומה השולחן נהפך להיות בסיס לדבר האסור ואסור לטלטל את השולחן, ולכן נהגו להניח את החלות על השולחן ובכך גם אם יש חפץ מוקצה על השולחן השולחן לא נהפך להיות בסיסי לדבר אסור ומותר לטלטולו.
יוצא לנו כמה הבדלים בהלכה בין הטעמים שנאמרו בסיבה שמכסים את החלות
המנהג המקובל לקדש ביין, אבל ישנם עוד אפשרות כשאין לאדם יין לקדש על פת – חלות ובמקרה שאדם מקדש בפת לטעם שמכסים משום בושה של היין שמכסים כדי שלא תבוש הפת שמקדימים את ברכת היין לפת במקרה שלנו אין בושה לפת ואין צריך לכסות.
עוד הבדל בהלכה יוצא לנו בין הטעמים
עד מתי צריך לכסות את הפת, האם מספיק עד סוף הקידוש או שצריך עד אחרי ברכת המוציא על הלחם לטעם שמכסים כדי שלא תבוש הפת אם כן מיד לאחר הקיודש אפשר להוריד את הכיסוי של החלות ולטעם משום זכר למן צריך להמתין עד אחר ברכת המוציא.
עוד הבדל בהלכה האם בסעודת שלישית צריך לכסות את החלות, לטעם שמכסים משום בושה של היין, בסעודה שלישית אין מקדישים על היין ולכן אין צורך בכיסוי, ולטעם משום המן לכאורה גם בסעודה שלישית צריך לכסות.
איזה חלות מכסים
ישנם בזה שתי דעות, יש אומרים שרק בשולחן של המקדש צריך לכסות ולא של שאר האנשים אף שיש שם חלות שנמצאים על השולחן, ויש דעה שאומרת שצריך לכסות את כל החלות שנמצאים על השולחן.
האם צריך לכסות עוגות של על השולחן
שעושים קידוש בבית הכנסת מצוי שמניחים עוגות על כל השולחנות האם צריך לכסות אותם יש אומרים שאין צריך והסיבה כיון שטעם הכיסוי משום בושה שמקדימים את ברכת הפת שברכתו המוציא לברכת היין שקודם, ואם כן בעוגות שברכתם מזונות לא שייך טעם הזה ועוד שאי אפשר לקדש כלל בעוגות ודאי שלא שייך בזה בושה ולמעשה אם אפשר בקלות לכסות הרי זה משובח