מי כתב מגילת רות ולמה נכתבה מגילת רות
מגילת רות
מי כתב את מגילת רות
מגילת רות היא הראשונה שבכתובים סדרן של כתובים רות ספר תהילים איוב משלי שיר השירים ונכתבה על ידי שמואל הנביא (בב"ב יד, ב)
הטעם ששמואל המלך כתב את מגילת רות הרי אין בה לא לימוד הלכות של טומאה או של טהרה ולא לימוד של איסור והתר אם כן למה נכתבה, ועוד מה ראו חז"ל לכוללה בין כ"ד ספרי הקודש
כדי לייחס את דוד המלך שעל פי דין שמואל משח את דוד למלך על ישראל ומות רלבוא בקבל ישראל אף שיצא מרות המואבייה
ביתר ביאור בימי שאול המלך ערער דואג האדומי על יחסו של דוד, ורצה לפסול אותו בקהל, כיון שדוד המלך היה מצאצאי רות המואבייה, ונאמר בתורה (דברים כג ,ד) "לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה'" ושאלו את שמואל, והשיב שנקבה מואבי ולא מאובית שמואבייה מותר לבוא בקהל ודו כשר לבוא בקהל, גלל מעשה זה גרם לשמואל לכתבו את מגילת רות, כפסק דין על כך שדוד המלך ראוי לבוא בקהל (פסיקתא זוטרא רות הקדמה).
מגילת רות בגימטריא "כתבה שמואל הנביא למען דוד"
מגילת רות בגימטריא "זו המגילה נכתבה על ידי שמואל"
ברכות המגילה
ברכת שהחיינו על מגילת רות יש אומרים שיש לברך ברכתה שהחיינו (הגר"א בספרו מעשה רב אות קעה).
דמיות במגילה
אלימלך היה מגדולי המדינה ומפרנסי העיר היה גר בבית לחם (רות א ב) בימי שפוט השופטים היה חי בזמן של בועז,
מחלון בנו של אבימלך
רות היתה בתו של מלך עגלון בן בנו של בלק מלך מואב (סנהדרין קה, ב), ומה זכה עגלון מלך מואב שתצא ממנו רות כיון שעגלון מלך מואב קם לכבודו של השם יתברך כמו שנאמר "דבר סתר לח אליך המלך ויאמר הס וכו' ואהוד בא אליו ויאמר אהוד דבר אלקים לי אליך, ומיד ויקם מעל הכסא (שופטים ג יט כ), אמר לו הקב"ה אתה עמדת מכסאך בשביל כבודי, חייך, הריני מעמיד ממך בן יושב על כסאי שנאמר "וישב שלמה על כסא ה' למלך" (דברי הימים א כט כג)
התוס' (סוטה מזת וסד"ה בת בנו) שלא יתכן שרות היתה בתו או בת בנו של עגלון שהרי מעגלון ועד רות עברו הרבה דורות אלא הכוונה בתו של עגלון לאו דווקא והכוונה שרות היתה מצאצאי עגלון.
רות המואבייה ראתה אל מלכות של שלמה המלך בן בנו של בן בנה כמו שנאמר (במלכים א ב יט) "וישם כסא לראש המלך ואמר רבי אלעזר לאמה של מכלות דהיינו רות
עוד נאמר שם בגמרא לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוה אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה, שבשכר ארבעים ושתים קרבנות שהקריב בלק, זכה ויצא ממנו רות.
היא התחתנה עם בנו של אלימלך שנקרא מחלון, מחלון מת בבית לחם והיא הלכה עם חמותה לבית לחם ושם התחתנה עם בועז ולהם נולד בן שנקרא עובד ולעובד נולד בן שנקרא ישי ולישי נולד בן דוד המלך.
רות התעברה בנס באותו לילה ששהתה עם בועז [עיין בהמשך בועז] מנין הריון שלה היה בדיוק תשעה חודשים, והטעם כדי שלא יאמרו שנתעברה מקודם לפי שהיתה הולכת בשדות ואם אחר ט' חודשים תלד יאמר שאחר שמת בועז היא התעברה לכן ילדה למנין הריון מליל שנשאת שבאותו הלילה מת בועז עד יום שילדה היה ימים מספר הריון שהם ט' חודשים שלמים (ספר מדרש תלפיות ערך הריון).
הטעם שנקראת בשם רות
על שם התור שהוא כשר לגבי המזבח, כך רות כשרה לבוא בקהל (זוהר חדש רות).
טעם אחר לפי שיצא ממנה דוד המלך שריווה להקדוש ברוך הוא בשירות ותשבחות.
יש אומרים ששם רות ניתנן לה אחרי שהתגיירה ולפני זה קראו לה גילית (זוהר חדש רות דף עט ע"א).
בועז
בועז היה בנו של לשמה ונכדו של נחשון בן עמינדב נשיא שבט יהודה שהיה מיוצאי מצרים (רות פ"ד).
בועז היה השופט העשירי בישראל בתקופת השופטים בועז שפט את ישראל אחרי יפתח הגלעדי
לבועז קראו אבצן (ב"ב צא, א), ונקרא כן מלשון אב אב לצאן שלדאג להם לשיראל שלא יהיו כצאן אשר אין להם רועה.
לבועז היו שישים בנים ובנות ועשה ק"כ סעודות בנשואים ולא הזמין לחתונה את מנוח ונענש שכולם מתו בחייו).
כמה שנים חי בועז יש אומרים שחי שלוש מאות וארבע שנים או יותר מארבע מאות שנה (ילקוט שמעוני ויחי קנו)
בן כמה היה בועז שהתחתן עם רות
יש אומרים שבועז היה בן שמונים שנה כשנאה את רות, ויש אומרים שהיה יותר מארבע מאות שנה (מדרש רבה חי צו ד) ובאותו הלילה הוא נפטר (מדרש רבה רות ו ב, ילקוט שמעוני רות תרח).
הקב"ה עשה נס ורות הצליחה להיכנס להריון באותו ביאה לבועז ורות נולד בן שנקרא עובד שהוליד בן ישי שהוליד בן דוד הווא דוד המלך
תקנה של בועז ובית דינו
התקינו לשאול שלום בשם השם (רו"ר ד ה) כמו שנאמר במגילה ויאמר לקוצרים ה' עמכם ועל זה אומרת הגמרא (מכות כג, ב) אמר רבי יהושע בן לוי שלשה דברים עשו בית דין של מטה והסכימו בית דין של מעלה על ידן אלו הן מקרא מגילה ושאילת שלום בשם.