משלוח חינם בקניה מעל 95 ש"ח

ציצית – מדריך לבחירת טלית קטן: מקורות, שיטות קשירת ציצית והלכות הקשורות למצוות ציצית.

מדריך טלית נאה לבחירת טלית קטן מקורות ודינים הקשורים למצוות ציצית.


 

מדריך "טלית נאה" לבחירת טלית קטן יתן לכם את הידע על מנת לבצע את הבחירה הנכונה בקנית טלית קטן ולהבדיל בין הרכבי בד והדגמים הרבים. המדריך יתן לכם את המידע המלא על מנת שתוכלו לעשות את הבחירה הנכונה ביותר. אם ברשותכם טלית קטן מומלץ לקחת את המידות ולבחור במידה הקרובה ביותר למידות שנמדדו. את המדריך אנו כותבים על סמך ניסיוננו בחנות ובאתר ומתומצת משאלות נפוצות של לקוחות הבאים לבחור טלית קטן. את המדריך לטלית קטן כתבנו בשבילך במיוחד. אם בכל זאת המדריך לא ענה לך על השאלות אנחנו תמיד זמינים. נשמח לענות בטלפון שירות לקוחות – 03-540-3660 או דרך הדף צור קשר ליעוץ נוסף.

 

מה היא ציצית?

 

ציצית היא בגד בצורת מלבן עם ארבע כנפות. בגד בו יש ארבע פינות וצדדים. עם חור באמצע להכנסת ראש. לפי ציווי התורה רק בגד שיש לו ארבע כנפות חייב בציצת, ועל כן אי אפשר להטיל ציציות בסתם בגד ללא ארבע כנפות, לכן כשאנו רוצים לקיים את מצוות ציצית אנו חייבים ללבוש בגד שיש בו ארבע כנפות (פינות) הבגד הזה נקרא טלית קטן. כדי לקיים את מצוות ציצית בשלימות לא מספיק ללבוש רק את הבגד הנקרא טלית קטן אלא יש צורך להטיל בו ציציות מכל ארבע כנפות הבגד.

 

מידות טלית קטן.

 

 

טבלאת מידות לטלית קטן כותנה/דיולאן
דגם המידה מידה בס"מ גיל
 DN1  20x50cm גיל 2-3 שנים
DN2 25x66cm גיל 4-5 שנים
 DN3 28x70cm גיל 6-7 שנים
 DN4 33x90cm גיל 7-9 שנים
 DN5 35x80cm גיל 9-10 שנים
 DN6 40x100cm  גיל 10-12 שנים
 DN7 46x106cm  גיל 13-15 שנים
 DN8 52x112cm  בוגר הלובש מידה M-L
 DN9 63x126cm בוגר הלובש מידה L-XL
 DN10 70x140cm בוגר הלובש מידה XL-XXL

 

 

טלית קטן דגמים.

 

בנוסף לטלית קטן המלבנית הקלאסית ניתן להשיג גם טלית קטן בכמה דגמים. טלית קטן גופיה עליה קשורים חוטי הציצית או טלית קטן רשת העשוי מבד רשת קל ונושם או אפילו חולוצת T. יש כאלו להם נחוצים הבגדים הללו בימות הקיץ כדי לא להכביד על עומס החום עם עוד בגד. יש לציין שטלית קטן גופיה רוב צדדיה פתוחים כדי שנוכל לקבל בגד עם ארבע כנפות המחויב בציצית.

 

הידורים בטלית קטן.

 

הבד המהודר ביותר לעשיית טלית קטן הוא צמר רחלים 100%. היות ולפי כל דעות פוסקי ההלכה רק בבגד צמר יוצאים ידי חובת מצוות ציצית מהתורה, ואילו בלבישת טלית קטן מכותנה או דיאולן יוצאים ידי חובה רק מדרבנן. לכן יש מהדרין ללבוש רק טלית קטן העשויה מבד צמר 100%. ניתן להשיג אצלנו טלית קטן צמר הארוגה בשיטה מתקדמת היוצרת בד נושם דק ונעים ללבישה. האם יש משמעות לצבע הפסים על הטלית? לדעת בני אשכנז נוהגים לקחת טלית קטן עם פסים שחורים, ולעדות המזרח עם פסים לבנים. לדעת כל פוסקי עדות המזרח צריך שצבע הפתילים יהיה לבן. הטעם לפסים לבנים דווקא לדעת מרן השולחן ערוך משום שצבע טלית קטן צריך להיות בצבע הפתילים. בקהילות החסידים נוהגים שיהיה בטלית קטן גם פרנזים כמו בטלית גדול. כל הדגמים של טלית קטן ניתן להשיג הן בצווארון עגול והן בצווארון V

 

בלי קשר למידות, קיימות שתי צורות של צווארון בטלית קטן – צוואר עגול וצוואר V.

מימין צווארון V משמאל צווארון עגול.

 

 

ציצית צמר מהודר עושים מצמר כבשים בלבד.

את הטליתות נוהגים לעשות רק מצמר רחלים – נקבת הכבש.

 

הידורים בציציות.

 

הציציות הם חוטי צמר דקים הכרוכים זה בזה היוצרים יחד חוט עבה. אותם קושרים בכל אחד מארבע כנפות הבגד. בכל כנף בגד יש לולאה בה שוזרים עד האמצע ארבע חוטים כאשר חוט אחד ארוך יותר משאר החוטים החוט הארוך נקרא שמש. את ארבעת החוטים הללו מקפלים באמצע וכך מתקבלים שמונה חוטי ציצית. בשוק ניתן להשיג חוטי ציצית במגוון הידורים, "ניפוץ לשמה" (ניפוץ זה ריסוק הצמר אחר גיזתו והפרדתו לסיבים כדי לסלק ממנו פסולת שדבקה בו) הווה אומר שגם תהליך הניפוץ נעשה לשם מצוות ציצית. הידור נוסף הוא ציציות בעבודת יד. כל התהליך של יצירת חוט הציצית נעשית ע"י אדם המסובב גלגלת ליצירת חוט ציצית לשם מצוות ציצית. חוט הציצית נעשה ע"י סיבוב כמה חוטים דקים יחד ע"י פיתול החוטים אחד סביב השני. יש גם חוטים פשוטים יותר שכל מלאכת יצירת החוט נעשית ע"י מכונה. עלות פתילים עבודת מכונה זולה יותר משום שאין צורך בכוח אדם רב כדי ליצרה. חוטי ציצית הן בעבודת יד והן במכונה ניתן להשיג בעוביים שונים דק ועבה ובאורכים שונים.

 

על מנת ליצור חוטי ציצית בכשרות גובהה גוזזים צמר רחלים בעבודת יד.

גיזת צמר בעבודת יד למטרת עשיית חוטי ציצית.

 

 

לאחר גזיזה ולפני יצור חוטים לציציות (מיד לאחר שטיפה ראשונית), הצמר עובר תהליך ייבוש.

ייבוש הצמר ליצור חוטי ציצית לאחר השטיפה הראשונית.

 

הלכות ציצית

מידות הבגד

מנהג אנשי מעשה להקפיד שיהא שיעור בגד הציצית לפחות שתי אמות על אמה (לפי שיטת הגר"ח נאה 98X48 ס"מ ולפי שיטת ה"חזון איש" 120X60 ס"מ). בכל מקרה אין לפחות מגודל אמה ומחצה על שלושת רבעי האמה (לגר"ח נאה זה יוצא גודל 7236X ס"מ ולחזון איש זה יוצא 95X45 ס"מ). כמו כן חורי הפתילים צריכים להיות ממש על כנפות הבגד. אם החורים נמצאים ממש בקצה או יותר פנימה לתוך הבגד הטלית קטן פסולה משום שהציצית לא נקראת כנף הבגד. השיעור ההלכתי גם ברוחב וגם באורך לא יהיה יותר משלושה אגודלין לכן כדי לצאת ידי חובת כל השיטות יצרני טלית קטן מרחיקים את חורי הפתילות 3.5 ס"מ מקצה הבגד עד ס"מ מהקצה. לעדת התימנים ניתן אף להרחיק את חורי הפתילים אף יותר.

 

סוגי קשירת ציצית

איך קושרים ציצית כהלכתה?

בכל חבילה יש 16 חוטים ארוכים ובכל כנף צריך להכניס ארבעה חוטים אותם מקפלים באמצע וביחד יוצרים 8 חוטים

לפני קשירת הציצית חובה לומר "לשם מצוות ציצית" ויש מקפידים לא לדבר בעת הקשירה ולומר לפני קשירת כל כנף "לשם מצוות ציצית".

יש כמה שיטות ומנהיגים לקשירת ציצית.

קשירת ציצית עדות המזרח היא קשירה רגילה כמנין שם הוי"ה = 26 והקשירה הנהוגה אצל האשכנזים 7. 8. 11. 13.

קשירת רמב"ם וכך נוהגים בהרבה קהילות התימנים קושרים 7 או 13 חוליות.

קשירת ראב"ד: שנוהגים לקשור רק עם פתיל תכלת.

קשירה ספרדית רגילה (טלית קטן)שהסדר הוא כך : 5, 6, 5, 10 כמניין שם ה' בכתיבתו (שם הוי"ה ברוך הוא)

קשירת בן איש חי: שהקשירה בטלית גדול היא בסדר הזה: 7, 8, 11,

13  קשירת בן איש חי לפי הרש"ש והאר"י הקדוש: שכך הסדר (טלית גדול) 7, 8, 11, 13 – והקשירה מתבצעת בצורה של ליפוף וקשירה בתוך הקשירות עצמן..

קשירת חב"ד: קשירה במניין ל"ט (39) שזה כמניין "הו"יה אחד" – הקשירה דומה לקשירת בן איש חי לדעת הרש"ש והאר"י הקדושים

ויש את הקשירה האשכנזית: 7, 8, 11, 13.

 

חוטי ציצית

אורך חוטי הציצית.

אורך חוטי הציצית צריכים להיות לפי שיטת רבי חיים נאה בשיעור של 24 ס"מ והחזון איש 28.8 ס"מ מומלץ לעשותם מעט גדולים יותר במידה כי זה נחתך או מתכווץ בכביסה, את מידת חוטי הציצית מודדים מקצה כנף הבגד כולל הקשירות והכריכות עד סוף החוטים הנפרדים, כשקונים ציצית בכשרות מהודרת תמיד מקפידים על ההנחיות הללו לכן תמיד חשוב לבדוק שהציצית מגיעה עם כשרות הן על הבגד עצמו ממה הוא מורכב והן על כשרות הפתילים וקשירת הפתילים.

 

גזירת חוטי הציצית בסכין או במספרי ברזל

לפי ספר משנה ברורה אין לגזור את חוטי הציצית לאחר עשייתם בסכין ובמספרי ברזל זאת משום שציצית דומה למזבח בכך שהיא מאריכה את ימי הילדים, וכשם שאין מניפים על מזבח ברזל בעת עשייתו משום שהברזל מקצר את ימי האדם ואילו מזבח מאריך, כך ראוי לנהוג גם בציצית. הפתרון לחיתוך חוטי הציצית הוא באמצעות חיתוך עם השיניים או חיתוך עם מספרי קרמיקה כמו בתמונה. מספריים מיוחדים אלו עלותם יקרה בפרט שאין לזה שימוש אחר והצורך בכאלו מספרים הוא נמוך. מהסיבות הללו כשירות לציבור אנו מחזיקים בחנות מספרי קרמיקה איתם ניתן לגזור את חוטי הציצית כדי לקבל חוטי ציצית שווים בגודלם בכל שעות פתיחת החנות ללא כל עלות.

 

איך לנהוג במקרה שנפרם ציצית או הקשר?

אם נפרם הקשר או אחד מן הכריכות ניתן לקשור אותם בהתאם לנוסח שזה נקשר. וחובה לומר לפני ההתחלה "לשם מצוות ציצית". אם חוט הציצית נפרם משזירתו כל מה שנפרם כאילו נקצץ. במידה ונקרע חוט ציצית אם נשאר חוט בענף כדי לענוב עניבה כשר. שיעור עניבה לפי רבי חיים נאה הוא כ-4 ס"מ ולפי החזון איש הוא 4.8 ס"מ אם נקרעו שני חוטים תלוי באיזה צד – אם שניהם בצד אחד – כשר. אם אחד בצד זה והשני בצד האחר, במידה ונשאר אחד מהם בענף בכדי לענוב עניבה (שעור "כדי עניבה" הוא כשני אגודלים (לשיטת הגר"ח נאה 4 ס"מ ולשיטת החזו"א 4.8 ס"מ) – כשר ואם לאו פסול.

 

איך לנהוג בציצית שבלתה ונגמרה שימושה ?

את הפתילים יש לגזור מהבגד ולשים בתוך סל גניזה, ואת הבגד עצמו ניתן להשליך לאשפה כשהוא מכוסה בשתי כיסויים. אם כי יש כאלו הנוהגים להכניס לגניזה גם את הבגד עצמו, והמחמיר תבוא עליו ברכה. הבגד עצמו אינו תשמיש קדושה כמו תפילין ומזוזות הצריכות גניזה אלא תשמיש מצווה בלבד כמו נר חנוכה, לולב, אתרוג ושופר.

 

למה שמים ציצית? מה מקור למצוות ציצית?

המקור למצוות ציצית הוא בספר במדבר פרק טו' וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת. וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת יְהֹוָה וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם. לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים לֵאלֹהֵיכֶם. אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם:

 

מה מברכים על טלית קטן?

במידה ולובש טלית קטן מברך "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו על מצוות ציצית" או לפי מנהג הספרדים "וצווינו ללבוש ציצית". הברכה על טלית גדולה היא "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וצווינו להתעטף ציצית". למי שנוהג לישון עם ציצית בלילה – לדעת הבן איש חי אינו מברך על טלית קטן אלא מכוון כשהוא מתעטף בטלית גדול לפטור את טלית קטן.

 

מה חשוב לוודא לפני קניית ציצית/טלית קטן?

כפי שנכתב במאמר הלכות ציצית וטלית קטן הם רבים ונגענו רק במעט מההלכות לכן חשוב לוודא בעת רכישת טלית קטן שהיא מגיעה עם חותמת כשרות הן על הרכב הבד – טלית קטן והן על כשרות וקשירת הפתילים. מומלץ לקחת ממותג ידוע ולוודא שעל חותמת הכשרות כתוב שאת הקשירה קשרו יהודים יראי שמים הבקיאים בקשירה לשם מצוות ציצית ובהלכות ציצית. אנו נמצאים כבר מספר שנים בתחום וישנם יצרנים המנסים להוזיל עלויות ומסתייעים בכח אדם בבתי כליאה כדי לקשור ציציות כדי להוזיל עלויות, או בנשים וילדים שאינם מחוייבים בלבישת טלית קטן ועל כן אינם יכולים לקשור את הציצית, לכן מי שרוצה להקפיד ללבוש טלית קטן הנעשית ע"י אנשים הגונים ובקיאים ישתדל לחפש כשרות מהודרת. אם רוצים להדר במצווה יש לוודא שהפתילים הם עבודת יד ולא מכונה. יש גם הבדלי מחירים בין הסוגים.

אצלנו בטלית נאה כל הפתילים והקשירות מגיעים עם חותמת כשרות.

 

מה הכוונה הנדרשת בעת לבישת טלית קטן?

כל מצווה, הבא לקיימן, צריך האדם לכוון לשם קיום מצוות ה'. ובציצית יכוון כוונה נוספת, שהקדוש ברוך הוא ציוונו להתעטף בציצית כדי שנזכור לעשות את כל מצוותיו. כפי שנכתב בתורה בפרשת ציצית (במדבר טו, מ) "למען תזכרו ועשיתם את כל מצוותי".

 

מי חייב בציצית?

אדם הלובש בגד עם ארבע כנפות ויש לו שיעור בגד המתחייב בציצית חייב להטיל בו ציצית. אומנם אין חיוב ללבוש בגד כדי לחייב את עצמו במצוות ציצית. אבל טוב ונכון לעשות כן ולקיים מצוה חשובה זו. נשים פטורות ממצוות ציצית היות שהיא מצוות עשה שהזמן גרמא (הזמן גורם לחיובה) משום שכסות הלילה פטורה מציצית ונשים פטורות מהמצוות הללו. למרות שיש מצוות שנשים מקיימות למרות שהזמן גרמן כמו שמיעת קול שופר ונטילת לולב, אין ציצית בכללן משום שלבישתה ע"י נשים נראית כיוהרה. קטן שהגיע לחינוך ויודע להתעטף בטלית קטן. צריך אביו לחנכו ולהרגילו במצוות ולברך על מצוות ציצית.

 

מה השכר של הלובש טלית קטן?

המקיים מצוות ציצית זוכה ורואה פני שכינה ולעתיד לבוא ישמשוהו אלפים ושמונה מאות עבדים, שנאמר (זכריה ת-י"ג) כֹּֽה־אָמַר֘ יְהוָ֣ה צְבָאוֹת֒ בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֔מָּה אֲשֶׁ֤ר יַחֲזִ֙יקוּ֙ עֲשָׂרָ֣ה אֲנָשִׁ֔ים מִכֹּ֖ל לְשֹׁנ֣וֹת הַגּוֹיִ֑ם וְֽהֶחֱזִ֡יקוּ בִּכְנַף֩ אִ֨ישׁ יְהוּדִ֜י לֵאמֹ֗ר נֵֽלְכָה֙ עִמָּכֶ֔ם כִּ֥י שָׁמַ֖עְנוּ אֱלֹהִ֥ים עִמָּכֶֽם לאמר: נלכה עמכם, כי שמענו אלוקים עמכם". ומפרש רש"י: בכנף איש יהודי – בשכר הכנף (הציצית) יחזיקו בכנף עשרה אנשים מכל לשון, להיות לו כולם משמשין הרי שבע מאות לשבעים לשון וארבע כנפות יש לו – הרי אלפים ושמונה מאות.

שתף את המאמר


שיחה עם נציג בווצאפ
איך אפשר לעזור
שלום.
איך אפשר לעזור?