לעשות בבית אמה על אמה זכר לחורבן
אמה על אמה זכר לחורבן
תקנו חכמים אחרי שנחרב בית המקדש השני שאדם בונה בית וסד אותו בסיד ומיפה אותו שישאיר אמה על אמה שאינו מסויד זכר לחורבן הבית.
המקור להלכה זו מהגמרא במסכת בבא בתרא שכותבת "משחרב בית המקדש, תקנו חכמים שהיו באותו הדור (ב"ב ס, ב) שבכל דבר שיש בו שמחה יהיה בה זכר לחורבן הבית לכן אמרו לא יסייד אדם כל ביתו בסיד אלא סד אדם את ביתו בסיד ומניח בו אמה על אמה בלא סיד".
כמה זה שיעור אמה על אמה ישנם ב' שיטות בענין שיטת החזו"א שזה 58 ס"מ על 58 ס"מ, ולשיטת רבי חיים נאה 48 ס"מ על 48 ס"מ.
באיזה צורה כדי שיהיה ניכר היטב תקנו חכמים שיהיה אמה על אמה מרובע ולא ריבוע, ויש אומרים שראוי אף לעשות יותר מאה על אמה.
איפה עושים את אמה על אמה
את אמה על אמה צריך לעשות במקום שניכר בבית ולכן יש אומרים שיעשו מול הפתח כדי שיכנס הבעל הבית מיד יזכר בחורבן הבית, ויש אומרים שיעשה מול הפתח כדי שישב על שולחנו יראה מול עיניו את זכר החורבן ויזכרו את חורבן הבית, וכשאין אפשרות לעשות ממש מול יעשה לצדדים אבל לא יעשה על התקרה, ובזמנינו שעיקר שימוש הבית בסלון, יש אומרים: שנכון לעשות בסלון ולא בכניסה לבית.
להשאיר אמה על אמה בכל חדר
המנהג היום שעושים אמה על אמה בכניסה לבית או בסלון ולא עושים בכל חדר וחדר, ישנם מגדולי ישראל כגון בעל הקהילות יעקב אביו של מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל שנהג לשייר אמה על אמה בכל חדר וחדר.
לכסות את האמה על אמה לכתחילה אין לעשות את אמה על האמה במקום מוסתר ואינו ניכר.
להשאיר אמה על אמה בבית בארץ ישראל
יש אומרים: שאין צריך לשייר אמה על אמה בארץ ישראל, ויש שנהגו שגם בארץ ישראל משירים אמה על אמה וכך נהג מרן החזו"א וכן מנהג העולם..
בית בירושלים
יש אומרים שבירושלים העתיקה אין צריך לשייר אמה על אמה כיון שרואים את חורבן הבית מול העיניים כל יום
בספרים הקדושים כתבו סגולה למי שמשייר אמה על אמה כל בית שיש בו אמה על אמה כשיעור כנגד הפתח כדינו ומראה הלבנים נראה כטיט, אותו הבנין יכון עד עולם וכן כל הדרים בו.
מקומות שאינם צריכים לעשות אמה על אמה
בתי הכנסת ובתי מדרשות אינם צריכים להשאיר אמה על אמה כיון שהגזרה היתה על בית של יחיד ולא על בית של ציבור, בשו"ת יוסף אומץ כתב שבבית הכנסת בפרנקפורט נהגו להשאיר אמה על אמה ובספר אדר שמואל מביא שבבית הכנסת החורבה משארים אמה על אמה. אמה על אמה בביתי הספר ובחדרים או בפנימייה
יש אומרים: שאין צריך להניח אמה על אמה, וכן בחדר אוכל של ישיבה, וכן בחנות או מחסן, וכן המנהג שבאולמות ובתי מלון אין משירים אמה על אמה.
ישנם הנהוגים לתלות טבלאות שכתוב בזה "אם אשכך ירושלים תשכח ימיני" ואם עושה כן וניכר חלק מהאמא על אמה מותר יש שתולים תמונה של הכותל המערבי במקום לעשות הכר אמה על אמה ואין ראוי לעשות כן לפי שמיפה בכך את הבית ואנו צריכים לעשות זכר לחורבן.
קבלן הבונה דירה להשכרה או למכירה
יש אומרים: שהבונה בית כדי למכור או להשכיר אינו חייב להעמיד אמה על אמה, והטעם: כיון שבנה לשם מקח וממכר ולכן רשאי ליפותה כדי שיקפצו עליו קונים, טעם אחר: לפי שנאמר בגמרא "לא יסוד אדם ביתו וכו" משמע בית שהוא דר בו ולא בית שבנה על מנת למכור או להשכיר, כמו לגבי חיוב מזוזה שהיא חובת הדר. טעם אחר: לפי שיתכן שיקנה את הבית נכרי [טעם זה מצוי בעיקר בחוצה לארץ] אינו חייב להשאיר אמה על אמה אף שקנאו ישראל אחר.
השוכר בית מחבריו
יש אומרים: שאם מסייד בכל שנה חייב לשייר אמה על אמה, יש אומרים: שאם אין המשכיר מקפיד חייב השוכר לעשות אמה על אמה, ואם מקפיד השוכר שלא יקלף המשכיר או שמחייבו בגלל זה לצבוע את כל הבית כשיצא, לא מטריחים לקלף ולהגיע להפסד מרובה.