יהדות, בלוג, מעגל החיים

כל מה שרציתם לדעת על יום הולדת

יום הולדת

יום הולדת של אדם הוא היום שבו התאריך בשנה אותו תאריך שנולד בו ביום זה גילו משתנה בשנים, יום הולדת מלשון הולדה שהוא נולד על ידי אחרים דהיינו המיילדת

ידוע הפתגם "היום בו נולדת הוא היום בו החליט הקב"ה שהעולם אינו יכול להתקיים בלעדיך"

בעולם העתיק גם נהגו לחגוג ימי הולדת ומצאנו את זה בתורה אצל המלך של מצרים הידוע פרעה שחגג יום הולדת כמו שמסופר כתוב בראשית "ויהי ביום השלישי יום הולדת את פרעה ויעשה משתה לכל עבדיו" וכתב רש"י שם על הפסוק הזה יום הולדת יום לידתו.

שלבים בהתפתחות השכלית של הילד

מצאנו במשנה באבות שלכל גיל יש את התפתחות של הילד ובכך יכול להתקדם וללמוד דברים ולהבינם לפי גילו, המשנה אומרת בן חמש שנים למקרא דהיינו שילד בן חמש שנים יתחילו ללמוד איתו מקרא דהיינו חמשה חומשי תורה נביאים וכתובים, בן עשר אחרי שלמד חמש שנים משניות יתחילו ללמוד איתו משנה, בן שלוש עשרה למצוות הוא כבר גדול שמתחייב בקיום המצוות, בן חמש עשרה מתחיל למוד גמרא ובן שמונה עשרה הוא כבר בוגר בשביל שיוכל להתחתן וכו' הרי שלכל גיל יש את כוחות להתחיל ללמוד דבר חדשים.

מזל מיוחד ביום הולדת

הגמרא במסכת ירושלמי מספרת על המלחמה שהיה לעם ישראל ביציאתם ממצרים עם עמלק, שעמלק היו מבינים בכשפים, ובמלחמה היה מעמיד חיילים שיום הולדת שלהם היה באותו יום, ואמרו אדם שנולד ביום זה לא במהרה יפול במלחמה לפי שיש לו מזל טוב ביום הזה, ומשה ערבב את המזלות, שלא ישלוט ביום ההוא מזלו ויפול במלחמה רואים מכאן שאף עמלק ידע לסגולתו והשפעתו של יום הולדתו של האדם וניסה לנצל את זה כנגד עם ישראל

יום מסוגל לקבלת התפילות

יודע בשם ר' אליהו לופיאן שהיה משגיח בישיבת כפר חסידים שאמר בשם המקובלים שיום הולדתו של האדם הוא יום מסגול לקבלת התפילות, ולכן ראוי להרבות באמירת תהילים ובתפילות ובקשות ביום הזה והביא לזה סמך מספר תהילים שכתוב במזמור ב פסוק ז ופסוק ח "בני אני היום ילידתיך [יום הולדתו] שאל ממני ואתנה" [תבקש בקשות מהקב"ה ואני אתן לך].

חגיגת יום הולדת ביהדות

מימי קדם עד היום נוהגים ישראל חגוג את יום הולדתם וכן הביא הבן איש חי כתב שישנם הנהוגים לעשותו יום טוב בכל שנה וסימן יפה וכן נוהגים בבתינו.

ישנם המתנגדים לחגיגות יום הולדת וסיבתם לפי שבתורה מוזכר יום הולדת רק אצל פרעה שהיה גוי ולא אצל היהודים, וגם שלא ראינו אצל רבותינו הקדושים שחגגו יום הולדת, וישנם כאלה מאנשי ירושלים שלא חגגו מהסיבה הפשוטה לפי שחששו מעין הרע.

ברכות ליום הולדת – "עד מאה ועשרים שנה"

נהגו לאחל למי שיש לו יום הולדת "מזל טוב" ולאחל לו עד מאה ועשירים המקור לברכה זו הוא על פי הפסוק שבחומש בראשית (ו ג) "והיו ימיו מאה ועשרים שנה" יש המבארים את הפסוק‏‏ (רא"ש, חיזקוני, העמק דבר שם, אבן העזרא) שאורך חיי האדם יוגבל למאה ועשרים שנה לפי שעד המבול אנשים חיו קרוב לאלף שנים מכיוון שכך ואחרי המבול ה' קצב את השנים ע ד מאה ועשרים  ולכן מאחלים לאדם את המספר המרבי של השנים שהוא עשוי לחיות.

ישנם המתנגדים לברכה זו עד מאה עשרים שנה: ואומרים שאין לאחל שתחיה עד מאה ועשירים, דיש בזה איסור של קללה, שהרי יכול לחיות יותר, ונמצא שמקללו במה שמגביל לו את החיים עד מאה ועשרים והפסוק מדבר על אנשי דור המבול שהקב"ה אומר שיאריך להם אף עוד מאה ועשרים לראות אם הם יחזרו בתשובה ואם לא אביא עליהם מבול (עיין תרגום אונקלוס שם).

"תחיה מאה שנה"

בשנים שעברו היו רגילים לברך תחיה מאה שנה ספר דרך שיחה עמוד תנה שספר מרן הגרח"ק זצ"ל שסיפר לו הגאו ר' מאיר קרליץ שזצ"ל שבולינא במקום שהתפלל הגאון מוילנא היתה חבית עם מים לנטילת ידים עבור הציבור פעם אחת ניגש הגאון ליטול ידיו ולא היה כבר מים בחבית ראה זאת אחד מהילדים רץ מיד לביתו והביא לו מים אמור לו הגר"א תחיה מאה שנה ובהגיע לגיל מאה בדיוק נפטר.

מנהגי יום הולדת

הדלקת נרות: וכיבוים: ישנם המדליקים נרות כמספר השנים של החוגג את יום הולדת [ובתוספת של שנה הבאה] ובעל היום הולדת מכבה אותם בפיו, יש אומרים שמנהג זה הגיע מהנוצרים ואין ראוי לעשותו לפי שהתורה מצווה אותנו לא לעשות כחוקות הגוים ולכן יש לבטל מנהג זה.

הרמת לגובה: הרמת בעל היום הולדת יש כאלה שמרימים את הילד שחוגגים לו יום הולדת באויר כמספר השנים שחוגג ועוד אחד לשנה הבאה.

מתנה לחוגג יום הולדת: מביאים מתנות לילד או לאדם שחוגג את יום ההולדת.

הנהגות טובות ליום הולדת

מצאנו כמה הנהגות טובות שנהגו אנשים לעשות ביום המיוחד יום הולדת

בירושלים נהגו בעלי היום הולדת ללכת לכותל להתפלל, ר' חיים פלאז'י בספרו כותב שביום שנולד יתן צדקה, ישנם המקפידים לעולת לתורה ביום הולדתם אם חל ביום שיש בו קראית התורה ואם לא חל ביום של קריאת התורה מקדימים, ישנם שמהדרים לברך ברכת שהחיינו על פרי או על בגד חדש ביום הולדת ומכונים גם על השנה החדשה.

ימי הולדת מיוחדים

  • גיל שישים

ישנם אנשים אף שאינו חוגגים את ימי הולדת שמגיעים לגיל שישים והסיבה לכך לפי שלא יתחייבו כרת – כרת האדם שחייב מיתה בידי שמים מת עד גיל שישים ולכן מי שעבר את גיל שישים מצין זאת במסיבה והודיה לקב"ה שלא חייב כרת ולא נפטר.

  • גיל שביעים

ישנם הנהוגים לעשות יום טוב וסעודת מצווה וללבוש בגד חדש ולברך שהחיינו והסיבה לכך לפי שנאמר בפסוק בתהילים "ימי שנותינו בהם שביעים שנה" ואם זכה אדם למלאת ימי שנותיו הרגילות מכאן ואילך זה מתנה מהקב"ה ויש לו להודות על כך מנהגו של הח"ח ביום הולדת בגיל שביעים כשמלאו שביעים שנה למרן החפץ חיים הזמין שני תלמידיו רבי אלחנן וסרמן הי"ד ורבי יוסף שלמה כהנמן זצ"ל וכבדם במזונות וביי"ש ובירך בנוכחותם את ברכת שהחיינו על בגד חדש שהכין לכך.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *