יהדות, בלוג

השבת אבידה [חלק ב] – חיוב הכרזה ודרישת סימנים

חיוב הכרזה ודרישת סימנים

חפץ שיש בו סימן  חיוב הכרזה שייך רק בחפץ שיש בו סימן (רסב ג).

מהו הסימן – סימן מובק סימן שאינו מצוי שקיים בגוף החפץ כגון שליח גט שאומר שאבד לו גט שיש בו נקב בצד אות פלוני, כמו כן שמו של המאבד שרשום עליו הדין שמחזיר לו מהתורה (רסז סמ"ע ז). סימן בינוני  סימן שמצוי ואינו מצוי כגון שהמאבד אומר את מין החפץ, או משקל החפץ מספר פריטים בסימן כזה חז"ל קבעו שיש להחזיר להאומר הסימן (שו"ע רסז ו).סימן גרוע סימן גרוע הוא סימן מצוי צבע החפץ, או צבעים של החפץ שהרבה מהמוצרים האלה באותו צבע או מידת בגד שיש  הרבה בגדים במידה הזו לא הוי סימן להחזיר את החפץ (רסז סמ"ע ז).

  • טביעות עין בהשבת אבידה

כשנאבד לאדם חפץ וראה חפץ כמו שלו באותו מקום שמשער שנאבד לו החפץ כגון נאבד לו סידור בבית המדרש ומוצא בבית מדרש ב=סידור שנראה כמותו ויש לו טביעות עין בזה שזה שלו יכו ל לקחותו על ידי טביעות עין

  • הכרזה

כיצד מכריז על אבידה על ידי תלית מודעות במקום שמצאה (אגרו"מ או"ח ח"ה ט) או שיתלה מודעות בבתי כנסיות ובבתי מדרשות שבאזור האבידה ואם יש בשכונה לוח אבידה יכול לפרסם שם ונחשב כאילו תלה במקום האבידה (בשם הגריש"א), וכן יכול לפרסם בעיתון במדור השבת אבידה.

כתיבה  במודעה כותב את מין האבידה כגון בגד צעצוע ואין חשש לרמאות שהרי נותן את האבידה רק על ידי סימן (רסו ד), ולא יכריז רק אבידה מצאתי והמאבד יבוא ויתן סימנים, והטעם: לפי שצריך לקרב לבעל האבידה בכל מה שאפשר ליתן לב שאיבד אותה ושאבידתיו נמצא ויבוא ליתן סימן (טושו"ע רסז ד שמ"ע שם ה).

  • השבת אבידה כמה זמן 

שיעור זמן שהמודעה צריכה יש אומרים שבוע (תשובות והנהגות ח"ג סימן תסד)., ויש אומרים שצריך להיות זמן סביר שמי שעובר באותו מקום ראה את המודעה (ספר השבת אבידה סנדר בשם הגר"ע אוירבך שליט"א).

המוצא אבידה בעיר של נכרי שמצוים ישראל

המוצא אבידה במקום שמצויים ישראל חייב להכריז. והטעם: לפי שלא נתיאשו הבעלים (שו"ע רנט ג)  שיאמרו ישראל מצאם ויכריז, מחצה ישראל ומחצה גוי הדין צריך להכריז. רוב גוים ומצא במקום שישראל נמצאים שם חייב  להכריז (שו"ע רנט ג). רוב ישראל ומצא במקום שנמצאים שם נכרים אין חייב להכריז והטעם: שודאי נתייאש הישראל (שו"ע רנט ג).

מוצא אבידה בחנות המוצא אבידה בחנות הרי הוא שלו ולא של בעל החנות אלא אם כן האבידה נמצא מאחורי הדלפק שזה של בעל החנות, והטעם: כיון שאין חצרו קונה לו לפי שחנות לא נקראת חצר המשתמרת (שו"ע חו"מ סימן רס ס"ה על פי בב"מ כו, ב).

אבידה שלא באו לקחת

המוצא אבידה והכריז עליה ולא נלקחה על ידי הבעלים דינה אם זה חפצים שאין המאבד מקפיד עליהם כגון טלית או ספרים או דברי מאכל המוצא יעריך את ערך האבידה וירשום בפנקס את סכום החפץ ואת סימני החפץ ויניח את הפנקס במקום שמור ויכול להשתמש באבידה (שו"ע רסז כא) וכן יכול למכור את האבידה ולהשתמש בכסף וכשיובא המאבד יתן לו הממון (שו"ע רסז כה) חפצים שאינם מצוייםהמוצא חפצים שנראה שהבעלים יקפיד עליהם כגון ספרים נדירים תפילין נדירות הדין שישמור עד שיבוא אליהו (רסז סמ"ע ל ערהו"ש יד)

  • שכר על מצוות השבת אבידה

מצוות השבת אבידה על כל המצוות הנכללות בה חובתה לעשותה בחינם בלא כסף אף אם טורח בזה הרבה ואם בא לידי הפסד כגון שהפסיד מלאכתו יכול קבל את הפסדו (טושו"ע רסה ב"מ ל, ב).

  • מעשר באבידה

המוצא אבידה שעל פי דין מותר לו לקחת, יש אומרים שיש ליתן מעשר משוי המציאה (הגריש"א הובא בספר השבת אבידה כהלכתה פרק יא ט).

מצא אבידה שמעיקר הדין מגיע לו ורוצה להחזיר לפני משורת הדין אין צריך להפריש מעשר, והטעם: כיון שסוף סוף מחזירה מיד ואף על פי שזכה בה ורק מחזיר לפני משורת הדין (הגריש"א שם).

  • ברכת שהחינו

המוצא אבידה שעל פי דין מותר לו לקחת והוא שמח בזה יברך ברכת שהחיינו (שו"ע או"ח רכב ד, משנ"ב שם ס"ק ו, שעה"צ שם ו), ואם גם בני ביתו נהנים מהאבידה יברך הטוב והמטיב (שו"ע רכג ה).

  • שומר אבידה

הרואה אבידת של ישראל חייב ליטול על מנת להחזיר לבעליה ומשעה שנטלה חייב בשמירתה ככל שומר פיקדון, ומחיוב השמירה לדאוג שלא יתקלקל החפץ ולכן בספרים ישנים יש לו חיוב לאורר אותם אחד לתקופה וכן כל דבר לפי ענינו (שו"ע רסז יח כ).

שימוש באבידה

אין להשתמש באבידה אל אם כן השימוש הוא לצורך שמירתה ואף אם יודע שבעל האבידה לא מקפיד בכך (גר"ז ד) (בב"ק נו, ב).

  • למסור אבידה למחלקת אבידות

אדם שמוצא אבידה באוטובוס או במונית מותר למסור למחלקת האבידות של החברה והטעם: משום שכל העולה על האוטובוס או מונית דעתו שאם יאבד לו החפץ ימסר למחלקת אבידות (ספר השבת אבידה כהלכתה פרק ג ה הערה טז בשם הגר"מ גרוס שליט"א).

  • השבת אבידה כסף

המוצא כסף שחייב בהשבה כגון שהיה בו בימן בחבילה שנמצא אם יש ברשותו סכום זהה שיוכל לתת לבעלים מיד כשיבוא יכול להשתמש במון.

  • סגולה למצוא איבדה

ישנה סגולה למי שנאבד לו חפץ שימצא

להפריש מעות לעילוי נשמת ר' מאיר בעל הנס ולומר "אמר רבי בנימין הכל בחזקת סומין עד שהקב"ה מארי את עיניהם שנאמר ויפתח ה' את עיניה ותרא שם באר מים" (פניני רבינו הקהילות יעקב עמוד קיג).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *